A kandalló új burkolata

A kandalló új ruhája

.

A kandalló eredeti színe igen rosszul sikerült. Lásd a Saját zárt tűzterű kandalló építése c. cikket. A kiválasztott kőporos homlokozati dörzsvakolat sárga színe a kis mintában jól mutatott. Ezzel szemben egy egész kandallófrontra felkenve már túl erősnek bizonyult, és várhattuk, hogy egyszer csak kifakul, de nem tette 🙂
A tűztérajtó körüli korábbi magenta színű homlokzati vakolat csak tovább rontotta a látványt.

 

A kandalló formavilága tökéletesen illeszkedik a minimál stílushoz, így ennek az igen erősre sikeredett színvilágnak a minimál visszafogott színeire cserélése mindenképp szükségszerű volt.

A megvalósítás alapproblémája kettős volt:

  • Az egyik, hogy a kandalló környezete, azaz a fal, és a mennyezet fehér lenne, vagy legalábbis az előzetes tervek szerint egy nagyon világos színt kapott volna. Végül is fehér maradt.
    Tehát, ha a kandallóburkolata is világos színt kap, akkor előfordulhat, hogy túl közönségessé, jellegtelenné válik.
    Célszerűbb lenne, valamilyen sötétbarna színt választani. Így egyértelműen a kandalló karakteressé tehető, kiemelhető.
    Ezzel szemben az a probléma merülhet fel, hogy a szoba világos és sötét elemeinek arányát nagyon a sötét tónusok felé tolná el.
.
  • Másrészt a kandalló vastagsága (hiszen a mellette elhelyezett szekrénysornál nagyobb mélysége) miatt, a sötét színe még jobban „betolná” optikailag a szoba közepe felé, ami nem kívánatos.

    Emiatt a világos árnyalat lett az elfogadható szín. Azonban, hogy ne legyen jellegtelen, nagyméretű travertino (natúr mészkő mintájú) kerámialapok lettek a burkolás céljára kiválasztva.
    Ennek a színvilága valóban diszkrét, ugyanakkor elegáns, nem csak a kerámialap felületképzése, hanem a nagy mérete – 66×33cm – folytán is.

  • További polémiát okozott annak eldöntése, hogy vajon kötésben, vagy hálóban mutat jobban?
    És ha hálóban rakjuk, akkor vajon az egész lap a középvonalra kerüljön, vagy egy fugavonal legyen középen?

    Végül a legutolsó változatra esett a döntés.
    Ez a travertino kerámialap a konyha egyes falain is előfordul.
    Ott van egy olyan falszakasz, ami az ablak mellett olyan keskeny, hogy csak egy lapszélességben került falra. Logikusnak tűnt, hogy egy lapszélességű szakaszon nem fogom feleslegesen minden második sor lapját csak azért kettévágni, hogy kötésben legyen.
    Egyrészt többlet munka, de több hulladékkal is jár, a másik dolog pedig, hogy olyan kisebb lapokat kapunk általa amitől a 66x33cm-es lap nagy mérete adta eleganciát széttördelné.
    Ezt nem akartam, hiszen az egy lapszélességben felfutó csak egész nagy lapok igen elegáns megjelenést biztosítanak.
    Ez volt a kiinduló pont, így az ablak másik oldalán a közel két lap szélességű falszakaszon is evidens volt, hogy a lapok itt is hálóba legyenek rakva.
    Igaz ugyan, hogy a konyha ezen fala elég távol van a kandallótól, és e kettőt egy tekintettel elég nehéz befogni, de ez a tény adta, hogy a burkolás logikája legyen egységes. Ezért a kandallóra is hálóba lett rakva a travertino kerámialap.
    Mégpedig úgy, hogy a fuga a középvonalra essen. Ez utóbbinak az volt az oka, hogy így kevesebb nagy lapból áll burkolat, és a nagy lapok adta eleganciát meg akartuk őrizni.

.
  • Harmadsorban megemlíteném, hogy az igazán tetszetős rusztikus (törött felületű mészkő) burkolat nagyon szépen mutatott volna, de az elképzelést azért kellett elvetni, mert a ház szerelt kő homlokzatára nagyban hasonlított volna. Ez azért jelentene problémát, mert összességében olyan hatása lenne, amiről azt mondhatnánk: „Na ezek sem tudnak már mást kitalálni!”

A burkolat két széle eloxált alumínium szegőléccel lett lezárva. Ez szintén jó választásnak bizonyult mert az elegáns megjelenésen dobott még egyet.

A tűztérajtó körüli korábbi magenta-színű burkolat a lépcsőzetességének egyszerűsítése mellett, a lépcsőforduló falán, a konyha főfalán és a konyha padlón is használt antracit színű textil mintájú extra nagy (100x25cm) lapok vágásából készült egy karakteres keret.

.

Természetesen ez a keret is kapott egy eloxált alumínium szegést, amivel a vásási felületet szépen le lehetett takarni. A gyári lézervágott élek flex-szel lettek gérbe csiszolva, hogy a burkolaton a lap éloldala ne látszódjon, amint befordulnak a tűztér felé.

.

A kandalló jobb oldalán lévő három falfülke korábbi sárga kerete, mint ahogyan a meglévő fehér homlokzati dörzsvakolat is egyszerűen csak fehérre lett festve. Így ez a szakasz a dörzsvakolat egyenetlenségével egyfajta rusztikus ellensúlyozásul szolgál a sok minimál stílusjeggyel szemben.

Ugyanakkor a kandalló baloldalán, az oldalfalba süllyesztett ytong-polcos fülke dörzsvakolata simára lett glettelve.

E kandalló fejezetnél célszerű megemlíteni, a parketta problémáját. A kandalló nem díszkandalló, hanem telente rendszeresem üzemel. A tűzre rakáskor könnyen előfordulhat, hogy egy parázs kigurul. Semmiképp nem szerettetem volna, hogy ennek következtében a parkettán nyomot hagyjon, így a kandalló elé egy edzett üveglap lett vágatva.

.

Edzett üveglappal fűtési szezonra:

.

Ez bírja, ha rálépünk, bírja a parazsat, s mivel átlátszó, semleges hatással van az enteriőrre. Fűtési időszakon kívül pedig egyszerűen felvehető a parkettáról és el lehet tenni.

.

Tóth Tamás
lakberendező

Ha többet akar tudni erről a kandallóról olvassa el a
Saját zárt tűzterű kandalló építése c. cikket.

Érdemes lehet megnézni ezeket is:

.

Ha a böngésződben futtatod a uBlock, vagy hasonló kiegészítőt, (vagy magát a javascriptet,) akkor blokkolod a képek és a menürendszer megjelenítését. Kapcsold ki, ha élvezhető tartalmat akarsz látni!

^
^