Pontosabban használtam – 2007. augusztusáig. Ez az ismertető a korábbi verziókról szól. Mindkét lakberendező program esetében áttértem a 12-es verzióra.
Sokan kérdezték telefonon, e-mailben, hogy milyen programokkal készítem a bemutatott fotorealisztikus lakberendezési látványterveket.
Én a FloorPlan 3D és a Punch Home Design Platinum programokat használom! Hogy miért kettőt, s hogyan egészítik ki egymást megtudhatja az alábbiakban.
[ADMANT]
Mindkét programnak vannak előnyei és hátrányai is. Hosszasan lehetne elemezni a különbségeket, de én a munkám szempontjából fontos tényezőket emelném ki:
– a Punch Home Design Platinum v10:
Előnye:
– egyszerű beépített CAD alapú rajzolóprogrammal rendelkezik mely segítségével kisebb gyakorlással, majdhogynem „bármilyen” berendezési tárgyat meg tudunk rajzolni, nélkül, így nem kell külön -sok esetben rendkívül drága – 3D rajzoló programot beszerezni.
– a növényvilága csodálatos, így külső térábrázoláshoz gyönyörű dzsungelt is kialakíthatunk.
– sok kész berendezési tárgyat csatoltak a programhoz, melyeket átrajzolhatunk, kiegészíthetünk, s ezeket exportálhatjuk a programból.
– sok textúra áll rendelkezésünkre, melyeket átszínezhetünk, az ismétlődéseket átméretezhetjük.
– a 10-es verzió rajzoló programjába már lehet importálni .3ds kiterjesztésű fájlokat, bár az import nem minden esetben sikeres.
Hátránya:
– a beépített CAD alapú rajzoló program az elkészített objektumot .POB fájlformátumba menti, melyet eddig még semmilyen más programmal nem sikerült megnyitni. Ugyanakkor támogatja a .wrml formátumba exportálást, s ez által további feldolgozások és konvertálások segítségével más programokkal felhasználhatóak az objektumok.
– igaz ugyan, hogy sok kész berendezési tárgyat csatoltak a programhoz, de ezek (lehet hogy az amerikai ízlésvilágot tükrözik) de európai trendekkel szemben elég divatjamúlt stílust képviselnek (rusztikus, romantikus, stb.) sőt egyes objektumok kivitele eléggé primitív. Emiatt a mai trendekhez igazodó enteriőr megalkotásához sok berendezési tárgyat meg kell rajzolni, vagy külön meg kell vásárolni.
– igaz, hogy sok textúrát biztosít a program, de a textúrák nem fotorealisztikus hatásúak, és saját textúrát nem adhatunk hozzá, azaz ha kinézünk egy szép parkettát, kárpitot, csempét, aminek a képét ma már megtaláljuk a neten, az képfájt mint textúrát nem tudjuk integrálni a programba, így nem tudjuk az általunk megálmodott látványt fotorealisztikus pontossággal megalkotni.
– idegen objektumfájlokat a 10-es verzió megjelenéséig a programba nem lehetett importálni. A 10-es verzió már fogadja a .3ds kiterjesztésű fájlokat, de az import során bonyolultabb objektumok esetén az objektum torzul, vagy szétesik.
– felülnézeti perspektíva nincs.
– csak 3 szintes épületet tudunk vele építeni.
– a FloorPlan 3D v10:
Előnye:
– 3ds kiterjesztésű fájlokat tökéletesen fogadja, s azok befoglaló méretei, valamint a textúrái, az anyagjelleg utólagosan tetszés szerint változtatható.
– sok kész berendezési tárgyat csatoltak a programhoz, melyeket s ezeket is átméretezhetjük, a textúrákat szabadon változtathatjuk.
– az idegen textúrák importálhatóak, tehát az áhított mintát csak meg kell szereznünk .jpg-ben és máris burkolhatunk.
– a fényviszonyokkal, a fényes és fényáteresztő felületekkel, a valódi textúrákkal, a türelmes alkotó a megtévesztésig valósnak tűnő képeket készíthet.
– akár húsz szintes épületet is rajzolhatunk vele.
Hátránya:
– nincs benne CAD alapú rajzoló program, így a készletünkben nem szereplő berendezési tárgyakat, más 3D-s rajzoló programmal kell megrajzolni.
– igaz ugyan, hogy sok kész berendezési tárgyat csatoltak a programhoz, de ez esetben is igaz, hogy ezek (lehet hogy az amerikai ízlésvilágot tükrözik) de európai trendekkel szemben elég divatjamúlt stílust képviselnek (rusztikus, romantikus, stb.) sőt egyes objektumok kivitele eléggé primitív. Emiatt a mai trendekhez igazodó enteriőr megalkotásához sok berendezési tárgyat meg kell rajzolni, vagy külön meg kell vásárolni.
– a program által biztosított textúrák rajzoltak, s nem fotorealisztikusak.
Hosszasan lehetne még elemezni a két program különbségét, de a lehetőségeket és a hiányosságot igazán megtapasztalva lehet legjobban érzékelni. Az itt leírtak kizárólag a saját tapasztalataimon alapulnak, s egyik forgalmazó részéről sem hivatalos közlések. Ugyanakkor – tekintve, hogy saját véleményről van szó – a fentebb felsoroltak valóságtartalmáért semmilyen felelősséget nem vállalok.
Összességében azonban leszűrhető, hogy a két program szükségszerűségből szerencsésen kiegészítik egymást. Így az együttes használatukkal igen kedvező áron olyan programcsomaghoz, mellyel fantáziák szabta keretek között fotorealisztikus látványterveket tudunk készíteni.
Azonban szükséges még egy harmadik program is. Ugyanis, amíg az egyikből az objektumot wrml formátumban tudjuk exportálni, addig a másikba az import csak 3ds formátumban lehetséges, tehát egy jó konverterprogramra is szükségünk van, különösen olyanra amely használatával a wrml objektum elemeit egyesíteni tudjuk annak érdekében, hogy a születő 3ds fájlunkat gyorsabban és egységesebben tudjuk textúrázni.
Ez a program a Micromouse által fejlesztett Accutrans 3D amivel sok egyebet, pl. 3d-s betűket is készíthetünk.
Aki e sok program olvasatán joggal teszi fel a kérdést, hogy: – nem lehetne egyszerűbben?
A válaszom: – De igen, itt azonban egy olyan megoldás került ismertetésre, amely által kedvező árú, viszonylag egyszerűen kezelhető programokkal akarjuk megközelíteni a tökéletes valóságot.
Aki egy programban akar mindent megoldani, annak javaslom a 3D Studio Max-ot, s akár valódi színészek nélküli fotorealisztikus filmet is készíthet.
Természetesen a fentiekben leírt két program önállóan is kiválóan használható, két teljes értékű program. Az összekapcsolásukról kizárólag azért írtam, mert az általános olvasói kérdésfeltevés úgy kezdődött, hogy – én milyen programot használok? Tekintettel azonban arra, hogy nem egyet hanem kettőt használok, ezt úgy gondoltam mindenképp meg kell indokolnom.
Említettem azt is, hogy a programokhoz szép számban adnak 3d objektumokat is, csak ezek bizonyos százaléka, vagy kidolgozatlan (mű hatású), vagy nem követi a trendet, a lakberendezési stílusirányzatok alakulását. E miatt nekem is a megbízatásaim során sok bútort, berendezési tárgyat kellett megrajzolnom, ami meglehetősen tudja lassítani a tervezési munkát, és természetesen vásároltam is az interneten mások által készített objektumokat.
Az általam készített objektumokat katalógusba foglaltam, a katalógus az alábbi link segítségével regisztráció ellenében ingyenesen letölthető egy darab 3ds kiterjesztésű objektummal (konkrétan egy modern üveglapos dohányzó asztalról van szó), illetve amennyiben a katalógus tartalma elnyerte az érdeklődő tetszését, a katalógus összes objektuma meg is vásárolható az alábbi linken keresztül: